Met PTSS is een persoon erg gevoelig voor veranderingen, in corona zijn er aan een stuk veranderingen van maatregelen. Het veranderen van de situatie vraagt om steeds weer aanpassen en een manier bedenken om er mee om te gaan. Met de lockdown zit iedereen meer thuis, dit zorgt al snel voor meer spanning in huis en meer eenzaamheid. In corona is er door de maatregelen weinig te doen, er zijn veel minder mogelijkheden van afleiding zoeken. De onzekerheid van corona, maakt het extra zwaar, de onzekerheid en geen eind punt wanneer corona stopt of we er veel beter voor staan, zorgt voor extra veel spanning bij de persoon, boven op de onzekerheid die een persoon al heeft.

Herkennen

Het dagelijks leven met corona is heel anders dan u altijd bent gewent, het leek eerst voor een korte periode, maar nu blijkt dat het lang aanhoud, hierdoor kan een persoon nu steeds meer depressieve klachten ervaren. Het is winter wat de klachten vaak vergroot door weinig zonlicht. Hoe langer alles met corona duurt hoe meer het gaat tegenstaan. In een lockdown is er veel kans dat een persoon last krijgt van depressieve klachten, door het de hele dag binnen zijn, weinig contacten. Een persoon met PTSS heeft vaak last van een sombere negatieve stemming hierdoor is de kans groot op een depressie.

Wat merk ik

Corona is zwaar in nieuws, onzekerheid, onduidelijkheid, wisselingen van maatregelen. Het kan een persoon veel meer somber stemmen, wat een gehele dag kan aanhouden. Het leven met corona kan een persoon depressief maken, de persoon kan steeds moeilijker tegen de maatregelen of een balans hebben in gedachten en het verwerken van de gebeurtenissen, het zijn er veel achter elkaar waardoor een persoon een grote kans heeft op maal gedachten. De persoon zit meer alleen een is meer eenzaam of er is veel meer drukte en kan de persoon niet alleen zijn.

De normale dingen die nu niet mogen en al lange tijd niet mogen kunnen een trigger worden dat het niet mag of kan. Een persoon wil graag op visite maar er is een grote beperking en kans op besmetting, waardoor de persoon dit veel minder of niet doet. De lockdown kan een trigger zijn van de persoon, veel dingen als contacten, leuke dingen doen, gezelligheid, vallen voor een zeer groot deel weg. Hierdoor kan een persoon veel meer piekeren of zich zorgen maken, waardoor signalen meer oplopen. Veel van het gewone leven is niet mogelijk wat een persoon tegen kan houden dingen te doen, wat zorgt voor een trigger. Zorgen zijn een trigger voor een persoon wat zorgt voor meer gedachten, emoties en gevoel. De persoon met PTSS heeft dagelijks al veel gedachten waardoor dit extra erbij komt. De emoties kunnen meer in schommelingen zijn door de maatregelen die er zijn of door zorgen over het nieuws. In combinatie met het gevoel kan een persoon te veel getriggerd raken en hierdoor een bui krijgen waarbij alles door elkaar loopt.

Het praten over het gevoel willen of kunnen veel personen niet, het is moeilijk om woorden te geven aan het gevoel en het te uiten. Om erover te praten moet een persoon eerst een drempel over, hierdoor kan het veel langer duren voor een persoon het aangeeft. Huilen kan zijn door angsten die een persoon ervaart door corona zoals besmetten, de avondklok, de lockdown. De persoon met PTSS heeft een angststoornis, hierdoor komt deze angst er extra bij. Een persoon kan zich meer onveilig voelen als anders.Het piekeren geeft aan dat gedachten bezig houden, gedachten houden alleen bezig als ze niet zijn verwerkt. Het piekeren heeft invloed op het slapen en de voeding. Een persoon kan veel meer wakker liggen of meer naar dromen. De persoon kan door de gedachten meer gaan eten of een verminderde eetlust hebben.

Oorzaken

De spanning van corona zorgt ervoor dat de dagelijkse spanning en stress meer toeneemt, hierdoor krijgt een persoon veel meer last van de PTSS klachten. Door de spanning kan een persoon meer gedachten krijgen en gaan piekeren of een persoon kan meer angsten krijgen voor besmetting. Een persoon kan vanuit de angst meer last hebben van herbelevingen of nachtmerries, al dan niet aan het trauma gelinkt. Door corona kan een persoon zich meer zorgen gaan maken, met PTSS kan een persoon hier hoofdpijn of een migraine van krijgen. Wanneer corona minder is verwerkt kan het vasthouden in het hoofd en zorgen dat een persoon alleen over corona en alles wat er mee te maken heeft kan denken.

Door de angsten kunt u meer plekken gaan vermijden, het is belangrijk om de angsten aan te gaan pakken en zo min mogelijk te gaan vermijden. Hierdoor worden angsten groter en gaat u steeds meer plekken vermijden. Op steeds meer plekken ervaart u hetzelfde gevoel als waarom u begon met vermijden, wanneer u het niet aanpakt kan het zorgen voor veel problemen na corona. Vraag hulp bij de dagelijkse dingen en om te helpen in deze situatie.

Verveling zorgt voor meer spanning en PTSS klachten, het is belangrijk om het zoveel mogelijk te voorkomen en bezig te blijven, al zijn het kleine dingen die u dagelijks doet. Het blijven liggen omdat het een mindere dag is helpt vaak dat de rest van de dag ook zo is, het opstaan kan helpen om dingen weer anders te zien en als nog te starten. Door dagelijks een planning te maken en de spullen in huis te hebben is de kans op verveling veel kleiner.

Behandeling

Het is belangrijk te weten wat precies depressief maakt. Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben hoe een depressie er voor u uitziet. Het is belangrijk te weten wat de mogelijkheden zijn om het aan te pakken. Het leven zit nu tegen maar er komen kansen na corona. Het voelt u als een depressie hierom is het belangrijk hulp te gaan zoeken die u kan helpen de problematiek aan te pakken en te verbeteren om er meer grip op te krijgen. Het krijgen van directe hulp is vaak lastig, het is belangrijk te starten met het onderzoek naar uzelf om meer te weten over de depressie, oorzaak, herkennen van signalen, het maken van een plan.

In corona is het extra belangrijk om goed voor uzelf te zorgen en te letten op alle extra signalen die opkomen en hier weer een balans in te vinden. Het is belangrijk om meer rust te nemen om de spanning te laten zaken. Plan regelmatig een ademhalingsoefening of ga opzoek naar manieren die u kunnen helpen met de dingen die kunnen, zoals creatief, internet, lezen. Maak dagelijks een dagplanning in de avond voor de dag erna, en evalueer de dag, wat ging er goed en wat zou u anders doen. Houd zoveel mogelijk het gewone ritme aan dat u had voor corona, het is belangrijk een vaste dagelijkse structuur te hebben van vaste tijden van opstaan n slapen. Hoe meer het in een balans is hoe meer u de dag kunt starten waardoor het vaak al beter verloopt.

Veel van corona is nog niet verwerkt, dit komt omdat er veel dingen achter elkaar gebeuren en veel dingen steeds weer wijzigen, het is een blijvende trigger zolang corona er is. De gedachten en emoties worden moeilijk, zwaarder waardoor grip steeds moeilijker word. Alles wat met corona te maken heeft kan een persoon triggeren, het vermijden van corona is niet mogelijk, er is altijd nieuws of iemand die er iets over zegt. Hierdoor is het voor een persoon met een depressie en PTSS extra lastig wanneer het steeds word getriggerd door corona en alles wat er mee te maken heeft.

Het is belangrijk om corona te verwerken, het huilen geeft genoeg aan dat u er veel mee zit en er veel last van heeft. Het is belangrijk om u te gaan uiten en het bespreekbaar te maken. Hiervoor kunt u starten met het opschrijven van gedachten om u op papier te uiten als dit makkelijker is. Het huilen komt van de emoties die u nog niet heeft geuit. Het zit zo hoog dat er geen andere weg meer is, het verstoppen van alles lukt niet meer. Vaak is het dat het plots komt opzetten en lang aanhoud en heel hevig. Het huilen kan opluchten

Gevolgen

Van corona kan een persoon depressief worden. Van een PTSS kan een persoon depressief worden. Van veel triggers op een dag met hoge signalen kan een persoon depressief worden. Van veel gedachten en gedachten stromen kan een persoon depressief worden. Een persoon heeft veel kansen in corona het op te lopen en te krijgen. Voor personen met PTSS is er altijd een kans, hierdoor is er nu een grotere kans op het krijgen van een depressie met corona dan anders. Corona woorden zoals een mondkapje of een lockdown kan een persoon triggeren, het kan ook het geweld zijn wat zeer heftig binnen komt. De persoon heeft vaak een korter lontje en is meer extra hooggevoelig, waardoor alles harder binnen komt.

het leven in een lockdown is erg zwaar er mag eigenlijk niks, hierdoor kan een persoon meer gaan denken in de onmogelijkheden, hierdoor kan een persoon het meer als uitzichtloos ervaren of meer negatieve pieker gedachten. Van corona kan een persoon dagelijks depressieve klachten hebben en hierdoor meer beperkt raken in het dagelijks leven. Een persoon kan minder buiten komen buiten en anderen gaan vermijden, minder plezier ervaren in het dagelijks leven en minder het gevoel van leuk ervaren.

Een persoon met PTSS kan een schuldgevoel hebben van het trauma, hierdoor kan een persoon meer depressief gestemd zijn. Een persoon kan dit dagelijks ervaren en chronisch. Een persoon word door corona en lockdown hierdoor extra getriggerd, waardoor een persoon meer last krijgt van het schuldgevoel en negatieve gedachten. Een persoon kan zich meer eenzaam en alleen voelen waardoor een persoon meer somber gestemd is op een dag. Het alleen voelen geeft een naar gevoel voor de persoon om alleen corona aan te moeten kunnen. Voor een persoon met PTSS kan het zijn dat de persoon meer uitstelgedrag krijgt, meer depressieve klachten, meer gaat vermijden, laat ook maar gevoel.

Wanneer het gevoel van somber lang blijft hangen kan een persoon hier veel last van ervaren op een dag. Een persoon heeft veel kans op een depressie, een persoon dagelijks een trigger hebben in woord trigger, geur trigger of geluid trigger. Een persoon kan veel last hebben van het nieuws, van geen contacten, geen “normaal” leven. Woorden die met corona te maken hebben zoals lockdown kunnen een persoon triggeren, bij het lezen van een artikel of het uitspreken van het woord roept het veel gedachten op, de persoon krijgt een heel verhaal of beelden. Hierdoor kunnen signalen naar een bui schieten. Dit kan met alle woorden zijn die te maken hebben met corona of met het trauma.

Corona en de kans op besmetting kan voor een persoon een trigger zijn, de persoon is extra alert op de omgeving, is waakzaam over de omgevingen en scant de omgeving zodat het zich veilig kan voelen, een persoon kan hierdoor veel angsten ervaren met een grotere kans op een bui. Een persoon is meer onzeker en twijfelt meer, probeert meer te vermijden om minder angsten te ervaren. Door het moeilijk of niet te uiten, kroppen gevoelens en emoties meer op. Hierdoor kan het een ontlading zijn van tranen en dat alles te gelijkertijd op komt. Een persoon kan een huilbui krijgen. Een persoon kan hier benauwd van raken. Een persoon kan hier van streek van raken. Het huilen kan te maken hebben met piekeren, met de gedachten die als een gedachten stroom door het hoofd gaan met diverse herinneringen die aan elkaar zijn gelinkt als een lang verhaal. Hierin kunnen dingen zitten van corona en de lockdown en van het trauma en het oplopen.

Aanpak

Waaraan kunt u herkennen dat u depressief bent? Wat is er anders dan aners? Wat speelt er het meeste op? Wat zijn dingen die het erger maken? Wat zijn signalen van de depressie voor u? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben wat een depressie voor u betekend en hoe u kunt handelen. Lees ervaringsverhalen en van lotgenoten voor adviezen en tips. Het is voor u duidelijk dat het op deze manier gaat zorgen voor een depressie, het is belangrijk om het om te draaien en te voorkomen dat u depressief word. Door te lezen over een depressie, door een onderzoek te tarten naar u zelf en door op tijd afleiding zoeken mogelijk te maken, door het starten van een goede dagstructuur, actieve beweging en een vast slaapritme.

Start met het maken van een plan om signalen en gedachten te gaan aanpakken, zorg voor een vaste dagbesteding elke dag, plan vaste momenten in voor ontspanning en doe een ademhalingsoefening. Een depressie kunt u veel van leren door te kijken naar vorige momenten van signalen en gedachten en hiervan te leren hoe deze opkomen, aanvoelen en te weten hoe u het heeft aangepakt om een betere oplossing te vinden. Hoe kunt u het omdraaien? Wat is er voor nodig om minder depressief te zijn? Wat moet er veranderen? Wat zijn dingen die wel kunnen? Het is belangrijk een plan te gaan maken om een depressie te voorkomen en een terugval te voorkomen. Leer te kijken naar de positieve dingen die goed gaan en wel mogelijk zijn. Houd hiervoor een positief dagboek bij met doelen.

Wat kan helpen om de gedachten te veranderen? Wat kan helpen om deze te erkennen en te voorkomen? Hoe kunt u omgaan met de gedachten? wat zijn dingen die helpen en wat niet? Welke gedachten komen vaak op en houden bezig? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de gedachten en hoe deze opkomen en wat de gevolgen hiervan zijn, om op tijd te kunnen ingrijpen om erger te voorkomen. Wat zijn precies de dingen die triggeren? Zijn de triggers erger geworden sinds de eerste lockdown of de 2 de? Wat kunt u aan een trigger doen? Wat zijn de triggers? Wat is de oorzaak? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de triggers die u heeft hoe vaak ze voorkomen en of deze zijn verergerd. Het verminderen van een trigger kan door het maken van een signaleringsplan met de fase wind storm tornado en orkaan door meer grip te krijgen op de signalen ervaart u meer rust in het dagelijks leven waardoor u minder gevoelig bent voor triggers. Laat de PTSS behandelen met EMDR om de signalen te verminderen en minder hooggevoelig te zijn. Een trauma kan de gedachten verminderen waardoor u beter kunt slapen en een dag kan doorkomen. Het is belangrijk het trauma te verwerken om er zo min mogelijk last van te hebben.

Wat is de reden dat u er niet over praat? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de reden en wat u hieraan kan doen. Iedereen heeft het nu moeilijker en zwaarder hierdoor is er al meer begrip voor problematiek. Door het niet te uiten kunt u meer problematiek krijgen. Het praten over de emoties en gevoelens is erg belangrijk. Het uiten hiervan ook, het kan helpen in het verwerken van zorgen of van de gedachten waardoor het minder vaak opkomt. Vraag om hulp en wacht niet te lang, het is belangrijk direct te starten. Het opschrijven van de gedachten kan helpen met het verwerken ervan. Het sporten kan zorgen dat u meer grip kunt krijgen op gedachten en emoties. Het weten hoe u kunt handelen in een fase kan zorgen dat er meer controle over is.

Het is belangrijk om corona te verwerken en los te laten om er niet te veel mee bezig te zijn, om het rust te geven in het hoofd en er minder stress en angsten van te ervaren. Het is nieuw voor iedereen, hierdoor zijn vele dingen nog onbekend, iedereen heeft veel vragen, het is belangrijk de vragen en de zorgen bespreekbaar te maken met naasten of hulpverleners.

Blijft kijken ondanks alle maatregelen naar mogelijkheden. Wat kan er wel, is belangrijker dan wat kan niet. Het steeds kunnen vinden van mogelijkheden om u bezig te houden en om rust te vinden zorgt voor meer inzicht in uw problematiek en de aanpak voor de signalen. Het kan motiverend werken wanneer mogelijkheden hebben gezorgd voor meer rust. Blijft mogelijkheden uitproberen en schrijf ze op wat voor u helpt en wat niet, wat nieuwe dingen zijn die hebben geholpen en waarvoor. Het geeft een duidelijk beeld wat kan, zodat u het stuk niet kan overslaan en direct kan starten met dingen die kunnen om het te verlichten.

De hoge signalen die u ervaart van corona zijn belangrijk om serieus te nemen, het hoort bij corona, het is niet iets om mild over te denken, op de lange termijn kan het zorgen voor veel problematiek. Het is belangrijk gelijk te starten met de aanpak ervan, een plan te maken, meer duidelijkheid te krijgen en te weten met een signaleringsplan wat de mogelijkheden zijn.

Ondanks de maatregelen ook met een lockdown kan u even naar buiten, het is belangrijk om dagelijks te blijven bewegen en naar buiten te gaan voor een blokje om. Hierdoor kunt u meer gedachten en signalen verwerken waardoor het binnen meer rustig is. In huis zijn er vele mogelijkheden om te bewegen zonder apparatuur of dingen die u nodig heeft, zoals rek en strekoefeningen, yoga. Het is belangrijk te blijven bewegen om zo min mogelijk last te hebben van de spieren die door de spanning meer pijnklachten geven.

Het hebben van een herbeleving kan door het nieuws komen of door beelden die u ziet op tv op internet, die u herinneren aan het nare moment dat u heeft meegemaakt. Het is belangrijk om u zelf gerust te stellen en te weten dat het nu een andere situatie is als toen, het is nu veilig. Het is belangrijk dat u een manier heeft om u zelf gerust te stellen en om te leren van momenten. Door het gebruik van het 5g schema en van vorige momenten kunt u leren om de oplossing te vinden en te verbeteren.

Het is belangrijk om voldoende te slapen, om bij te komen en de spanning uit het lichaam te halen. Met corona kan het voor een persoon met PTSS moeilijk zijn om goed te slapen buiten de nachtmerries die een persoon al regelmatig heeft. Corona is een onderwerp wat zeer groot is en van vele kanten kan worden bekeken, het is moeilijk om er een duidelijk beeld van te hebben, het kan zorgen voor meer piekeren en maalgedachten waardoor u meer wakker bent. Schrijf voor het slapen zoveel mogelijk de gedachten van u af en doe hierna een ontspanningsoefening om beter te kunnen inslapen.

Houd een positief dagboek bij met dingen die goed gaan, die leuk zijn in deze tijd, die wel behaald zijn. Deze momenten zijn belangrijk om te onthouden en kunnen helpen bij hogere signalen om weer een fase naar beneden te gaan, het kan helpen gedachten te veranderen en om weer positief te gaan denken, het kan hoop geven en moed om door te gaan.