Een verjaardag is een leuke en gezellige dag, voor een persoon met PTSS voelt het vaak niet zo. Een persoon ervaart veel minder leuk en gezellig. Een verjaardag is een moment in het jaar dat u het gehele jaar terug kijkt, wat er is gebeurt wat er is veranderd, wat u graag zou willen. Een verjaardag vieren met PTSS kan een beproeving zijn voor de persoon.

Hoe zou voor u de perfecte verjaardag er uit zien? Wat zou er allemaal zijn en wat zou kunnen? Hoeveel van deze dingen kunt u uit laten komen? Wat is er voor nodig om een perfecte verjaardag te hebben? Wat houd u nu tegen dat het niet perfect is? Wat maakt u onzeker? Bekijk de verjaardag van de positieve kant, het is een feestdag, het hoeft niet thuis, bij droog weer is het ook leuk naar het park te gaan, maak het zo dat het voor u leuk is en goed te doen, schrijf erover in het positief dagboek, om voor altijd te herinneren op moeilijke momenten.

Plan een klein groepje of meerdere groepjes op een dag, zodat het huis niet te vol zit en het gezellig is voor iedereen, zo ervaart u de minste triggers en kunt u het meest u zelf blijven. Hoe groter de groep hoe meer triggers. Hoe later het word hoe meer kan op overprikkeling door vermoeidheid. Het kan veel triggers geven als het te druk is, er veel word gepraat. Hierdoor zou een persoon in een bui kunnen komen, het is een dag dat een persoon extra moet vechten tegen de signalen van PTSS. Vraag iemand u te helpen bij de planning en doe de verjaardag samen, dit geeft extra steun.

Het is belangrijk duidelijk een grens te stellen voor uzelf wat u wilt en wat niet, wat u aankunt en waar er moeilijke punten zijn. Hoe beter de grenzen hoe beter het is voor u, hoe meer verjaardag het kan zijn. De grenzen zijn duidelijk en bekijk wat haalbaar is voor u en wat goed voelt. Het is belangrijk te weten wat PTSS voor u betekend en wat dingen voor u kunnen doen zoals trigger wat het los maakt. De triggers kunnen onzeker maken, hoe meer inzicht u heeft in uw eigen PTSS hoe meer vertrouwen u kunt hebben op een goede leuke verjaardag.

Wat zijn dingen die kunnen gebeuren en waarom is dit erg? Wat zijn dingen die u van te voren kan doen om het te verminderen en voor meer duidelijkheid? Plan zoveel mogelijk alles in en zorg dat alles klaar is, doe dingen niet op het laatste moment. Houd de dag zelf zo rustig mogelijk met dingen regelen, het zorgt voor extra stress als u het op het laatste moment doet. Praat over de dingen die u lastig vind, zoek naar oplossingen voor het gevoel dat u ervaart. Schrijf gedachten en het gevoel van u af, of ga sporten.

Wat zijn gedachten die veel bezig houden? Hoe komt het dat dit meer op speelt nu? In hoeverre heeft u dit verwerkt? Het is belangrijk voldoende te rusten voor de verjaardag, het is een drukke dag en de gedachten kunnen meer gaan toenemen in de loop van de dag. Het is belangrijk om te weten in welke fase u bent met de gedachten en te weten welke afleiding kan helpen als de visite er is, het maakt u meer zeker.