Ik heb het verhaal al 10 x verteld waarom moet ik het weer vertellen kan het niet worden opgeschreven?
Wat is het
Het herhalen van het verhaal is voor een persoon een nare ervaring, het geeft gevoel van niet luisteren en onbegrip. Ik heb het verhaal al 10 x verteld waarom moet ik het weer vertellen kan het niet worden opgeschreven? Het heeft opnieuw tijd nodig te wennen en weer tot het punt te komen stappen te zetten. Vaak is de hulpverlener al weg voor de persoon bij dit punt is. Veel rapportages of dossier worden slecht bijgehouden of gelezen. Waardoor een persoon in jaren mentale problematiek het heel vaak herhaald.
Herkennen
Door duidelijk rapporteren wat er gevraagd is en wat er gezegd is. Vaak vat een hulpverlener het anders op of woorden verdraaid en dat gerapporteerd waardoor er geen eerlijk rapportage is. Zo kan tornado stress worden uitgelegd als boos. Door overzichten van diagnose en signalen en de ernst en gevolgen. Vaak is er een slecht beeld van de signalen die een persoon allemaal ervaart en worden deze niet gerapporteerd. Zo kan het voorkomen dat er over een lange periode geen pijnklachten zijn genoteerd waardoor het overkomt dat de persoon dit nooit heeft gehad.
Door duidelijkheid in het medisch dossier. Het medisch dossier is meer voor hulpverleners en kost veel moeite voor de persoon om op te vragen. Diagnose die niet juist zijn gesteld worden niet aangepast of verwijderd. Dingen die niet kloppen zijn alleen verwarrend maken de problematiek groter of complexer terwijl het niet van toepassing is.
Door filmpje te maken van het gesprek. Door een filmpje te maken van het gesprek kan een persoon en hulpverlener het gesprek nog een keer na bespreken en het kan voorkomen dat een persoon blijft herhalen. Door een voorpagina up to date met de laatste feiten van een persoon. Op de voorpagina bij het openen van het dossier zou een pagina moeten zijn waar in 1 oog opslag te zien is wat de problematiek is en hoe het verloop is gegaan.
Door minder wissels in het contact met hulpverleners die vaak een aantal keer per jaar veranderen. Hierdoor moet een persoon altijd bij A weer beginnen en kan geen stap zetten naar B. Tijdens een opname heeft een persoon begeleiders, deze groep bestaat van uit 20 personen, een begeleider kan pas helpen als de persoon begrepen word, dit betekend dat een persoon het minimaal 20 moet uitleggen.
Herhaling zit vooral in het niet luisteren van hulpverleners, het niet uit op schrijven, niet het overzicht hebben, niet de signalen kennen van een persoon en weten wat dit met een persoon doet. De hulp is vaak maar 1 uurtje, een korte moment opname, dit zegt niks over de rest van de week, waar een hulpverlener vaak weinig van weet.
Rapportages worden vaak snel geschreven, waardoor er belangrijk punten over het hoofd kunnen worden gezien. Een hulpverlener maakt zelden aantekeningen om het goed en eerlijk te rapporteren. Na het gesprek is er vaak een nieuw gesprek waardoor een hulpverlener niet alles onthoud. Hierdoor word er meer niet opgeschreven als wel.
Door het moeten herhalen kan een persoon gaan denken waarom zou ik het nog zeggen, waarom zou ik het nog aangeven, er is tot nu toe niks mee gebeurt. Hierdoor verteld een persoon minder en komt er geen duidelijk beeld.
Behandelen
Er is geen vaste structuur van uitleggen binnen de mentale gezondheidszorg. Hierdoor word er niet gesproken over duidelijke fase waar een persoon in zit, hierdoor kunnen signalen heel anders worden gezien. Wanneer een persoon zware stress aangeeft komt dit anders over als tornado stress. Bij zware stress of stress in het algemeen word weinig gehoor aangeven. Er word meer langs elkaar heen gepraat. Het kan dat een hulpverlener hoort wat de hulpverlener wilt horen en hierdoor het punt van de persoon verliest. Het kan zijn dat een hulpverlener zegt dit is er gezegd en het is belooft, terwijl het anders is gezegd en er geen belofte is.
Vaak herhaald een persoon omdat er niks mee is gebeurt, het heeft niet geholpen, de persoon gaat niet vooruit. De persoon moet bezig zijn met de problematiek aan te kaarten, maar is niet bezig met het herstellen van de problematiek. Er is vaak geen gepaste hulp of deze komt niet tot stand, doordat er geen duidelijk beeld is, kan er minder gepaste hulp worden gevonden.
Gevolgen
Door veel wissels komt hulpverlening niet op gang. Een nieuw contact heeft tijd nodig weer te komen bij het punt stappen zetten. De hulpverlener is nieuw en moet de persoon leren kennen. Door minder goede rapportages is er weinig duidelijkheid en overzicht van de echte problematiek. Omdat er veel meningen in staan en een persoon meerdere diagnose heeft is het verwarrend en is er geen duidelijk beeld.
Door steeds opnieuw te moeten beginnen en te zeggen maar ik ben nieuw, kan dit steeds weer voor de persoon zeer naar overkomen. Een persoon moet weer de moed verzamelen om bijvoorbeeld trauma’s uit te leggen. Een persoon is het op een gegeven moment zat het steeds te moeten vertellen als er verder niks mee gebeurt. Een persoon krijgt meer weerstand naar hulpverlening.
Wanneer een persoon problematiek herhaald word er gedaan ach daar het je haar weer, tja het zal wel. Een persoon word minder gehoord en er word minder met de signalen gedaan, hierdoor moet een persoon met de signalen zelf dealen. Een hulpverlener kan ook gaan aangeven je herhaalt, vaak is dit omdat het probleem niet duidelijk is of omdat er geen actie is genomen, hierdoor ligt het probleem niet bij de persoon maar bij de hulpverlener. Het herhalen kan een nieuwe gewoonte worden, omdat een persoon verplicht is het vaak aan te geven.
Herhalen kan stoppen is niet mogelijk voor een persoon als het onduidelijk is. Een persoon heeft vragen, maakt zich zorgen, heeft problemen en voelt zich achteruitgaan. Een persoon is meer verplicht het te herhalen voor een mogelijke oplossing.
Plan
Herhalen kan stoppen als hulpverleners netter werken en de papieren eerlijk op orde hebben. De problematiek op een juiste manier zien en het minder mentaal maken. Niet alle problematiek bij een diagnose is mentale problematiek, een persoon kan ook vanuit zichzelf nog steeds menselijke signalen hebben wat niks met diagnose te maken heeft. Herhalen kan stoppen als hulpverleners pen en papier bij zich hebben en dingen noteren als belangrijke punten uit het gesprek, zoals in keywoorden. Hierdoor is er al een kleine samenvatting waardoor het eerlijker kan worden opgeschreven. Door aantekeningen te bespreken kunnen er ook dingen worden aangepast.
Herhalen kan stoppen wanneer er eerlijkheid is over het medisch dossier en wat er in word geschreven door wie. Dat een persoon een rapport krijg 1x per 3 maanden met resultaat en verbeteringen en nieuwe doelen. Zodat deze besproken kunnen worden. Voor rapportages zou 1x per maand genoeg zijn. Het geeft meer eerlijkheid over wat er word opgeschreven, degene die het heeft opgeschreven kan aangesproken worden en het kan uitgelegd worden.
Herhalen kan stoppen wanneer hulpverleners meer begrip hebben voor problematiek en over dezelfde fase en signalen praten. Door meer duidelijkheid in de signalen komt er meer inzicht kan er beter hulp worden gegeven. De fase wind storm tornado en orkaan geven een duidelijk beeld van de problematiek. Wanneer het word toegepast kan een persoon meer leren om inzicht te krijgen en er beter mee overweg te kunnen.
Herhalen kan stoppen wanneer er vaker gehoor word gegeven aan de problematiek, waardoor er meer word geluisterd naar de signalen en de persoon niet van het kastje naar de muur word gestuurd. Wanneer er meer oog is voor het leed achter de diagnose en het dagelijks leven voor de persoon. Herhalen kan stoppen wanneer het duidelijk is, de hulpvraag en wat de persoon nodig heeft. Zolang er onduidelijkheid is blijft een persoon het herhalen tot het duidelijk word. Duidelijkheid geeft rust, onduidelijkheid geeft onrust en zorgen.