Wat is het?
Het vaststellen dat een persoon autisme heeft, kan door middel van een vragenlijst. De persoon krijgt vaak de vragenlijst mee naar huis om er thuis over na te denken en het in te vullen. Het kan zorgen veel vragen en dat dingen niet duidelijk zijn. Een persoon kan meer gaan piekeren over de stellingen waardoor het niet juist word opgeschreven. Deze stelling roept meer verwarring op.
Herkennen
Is en zin die komt uit een autisme onderzoek. De vraag kan veel verwarring opleveren. Hoe kan een persoon weten welke details een ander ziet en beleeft, vaak worden deze niet doorgegeven. Een persoon kan geen vergelijking maken met andere als er zelden over gesproken word. Moet de persoon zich vergelijken met iemand met autisme of met iemand zonder een diagnose? Wie zijn de andere? Het maak veel uit met wie de persoon zich vergelijk, om een antwoord te kunnen geven op de stelling.Een persoon kan meer dingen beleven uit de wereld door een verscherpt gehoor, hierdoor worden ook kleine dingen gehoord, die andere minder opvallen. De persoon hoort dan veel details en die andere niet opvallen.
Een persoon merkt veel dingen op die in het dagelijks leven gebeuren, het kan zijn dat het meer of minder is dan bij een ander persoon, dit kan liggen aan meer hooggevoelig of aan meer alertheid. Wanneer een persoon meer de omgeving scant kan het meer opvallen dan iemand anders. Vaak details opmerken kan een hobby zijn, het letten op oude auto’s bijvoorbeeld. Een persoon ziet veel meer oude auto en het valt de persoon veel meer op als een persoon die er minder mee heeft. Wanneer een persoon meer gaat letten op een rode auto, gaat het steeds meer rode auto’s zien, hierdoor lijkt het of iedereen tegenwoordig een rode auto heeft. De andere zijn niet belangrijk in een onderzoek naar autisme voor de persoon, de persoon word vergeleken met personen zonder diagnose, personen die nergens last van hebben. Maar er is geen standaard persoon, een gemiddeld persoon. Dat het andere niet opvalt kan verschillende redenen hebben.
Zijn het dan uitzonderlijke details? Als andere deze niet ervaren of niet opvallen? Het is niet duidelijk of het om dagelijkse details gaat of om uitzonderlijke details. Dagelijkse zoals een fietser of een auto, valt iedereen op, de dingen van die meer uitzonderlijk zijn zoals vuurwerk, sirene hoort en beleeft ook iedereen. Het is onduidelijk over welke detail het gaat en wat er onder valt.
Behandelen
De zin zou besproken moeten worden met de persoon, er zou uitleg bijgegeven moeten worden wat de zin inhoud, hoe de persoon de zin moet zien. Het antwoorden van waar/ niet waar geeft geen duidelijker beeld, het omschrijven van het gene wel. Misschien heb ik gewoon meer met de details en vind ik het leuk hier meer op te letten. Het letten op dingen die om me heen gebeuren net als een wandeling in het bos kan ook rustgevend werken. Details hoeven verder niks met autisme te maken te hebben, maar door het denken erover kan het er wel bij betrokken worden en zo worden gezien.
De details die u opmerkt zijn vaak voor een veilig gevoel, het voorkomen van angsten, wanneer een persoon een trauma heeft, is het meer alert en kan het door erkennen van geluiden, minder geprikkeld raken, het is goed. Details merkt iedereen op, of het veel details zijn of juist weinig, dat valt niet vast te stellen. Voor de persoon is het vaak normaal. Bij veel details is een persoon meer aan het letten op dingen, bij weinig details gaat de wereld meer aan de persoon voorbij. Details kan betrekking hebben op geordend, het opruimen, het netjes alles gesorteerd opruimen, alles in aparte bakjes, op kleur. Het letten op de kleine dingen, het precies recht leggen, het goed leggen als het iets scheef ligt. Het geordend zijn kan ook een goede eigenschap zijn van een persoon omdat de persoon graag een opgeruimd huis heeft. Details zou kunnen gaan over perfectionistisch het helemaal perfect willen doen. De persoon valt veel dingen op en hoe meer de persoon zoek hoe meer informatie en het dieper de persoon in het onderwerp gaat. Bijvoorbeeld voor het maken van een verslag voor school. De persoon wil het uitgebreid en duidelijk in zijn geheel opschrijven en het moet overal aan voldoen.
Hoeveel waarde heeft het om te weten wat een ander wel of niet ziet of beleeft? Elk persoon is uniek, het ervaart veel dingen anders, wat sommige mensen leuk vinden, vinden andere niks aan. Het is een deel van het onderzoek waar geen duidelijk antwoord op kan worden gegeven.
Gevolgen
Hierdoor zou het drukker kunnen zijn in het hoofd van de ene of de andere persoon. Een persoon kan meer triggers hebben of meer waakzaam zijn op de omgeving. En hierdoor meer last hebben van de geluiden. Hierdoor is een persoon meer hooggevoelig en beleeft meer als een ander persoon, een persoon kan hierdoor veel hoge signalen ervaren en kan buien krijgen. Door dat er meer word gehoord is een persoon een groter deel van de dag extra prikkelbaar tot overprikkeld. Door het zelfstandig in vullen van het onderzoek, blijven veel details niet gezien, die met een gesprek wel gezien zouden worden. Het bespreken als het is in gevuld en er al een conclusie is is niet hetzelfde. Vaak is het al gesteld en dien de echte details er minder toe, waardoor deze niet zijn gehoord.
Het zegt niks over welke soorten details het gaat, zijn het zeer vreemde dingen die een persoon hoort, dan zou het een andere diagnose moeten zijn. Het geeft niet aan hoe vaak een persoon het hoort en wat het doet met de persoon. Het zegt niks over wat veel is en wat weinig is het is hoe de persoon het ziet, iedereen denk hier anders over. Het glas is halfvol of half leeg. Vaak kan zijn 4 x per week, vaak kan ook worden gezien als elke dag. De ene persoon vind een paar keer in de week veel de ander pas als het elke dag vaker is. Als de stelling niet goed is begrepen en de persoon geeft een antwoord kan het zijn dat er een andere uitkomst uitkomt. Het vaststellen met alleen een vragenlijst is onvoldoende. Het moet de persoon duidelijk zijn voor het een antwoord geeft. Het ligt eraan hoe de persoon het invult om de diagnose gesteld te krijgen. Heb ik dan meer waan gedachten of hallucinaties? is het fantasie? Zijn de details er dan wel echt? Waarom zien andere dit dan niet? Het kan voor een persoon erg verwarrend zijn en een naar gevoel geven.
Plan
Het goed als u het erkent als het er is. Het accepteren dat het er is kan helpen met een nieuwe stap te zetten en verder te gaan met het onderzoek voor het vaststellen van de diagnose. Het kan veel vragen oproepen, daarom is het belangrijk deze op te schrijven en te bespreken met de persoon van het onderzoek. Staan er vragen in die u zo niet kan beantwoorden, vul ze niet in, schrijf er een stukje bij hou u erover denkt, leg het uit aan de hand van een situatie. Het zou beter zijn het onderzoek samen te doen om de vragen te bespreken. Hierdoor is het minder verwarrend voor de persoon, komt het juiste naar boven, aan de hand van extra vragen of een uitleg, waardoor er een beter beeld ontstaat van de problematiek. Omdat het een onderzoek is kan het niet alleen worden meegegeven aan de persoon, het is geen vragenlijst van de supermarkt hoe u het winkelen vond. Het is belangrijk dat het goed word onderzocht met de hulpverlener of onderzoeker erbij. Het juist vast stellen kan betekenen directe hulp, het zo maar meegeven en daarop oordelen is geen onderzoek.
En hoe gaat u hiermee om? Welke details zijn het? Zijn het er echt veel? Heeft u er last van? Zijn het triggers? Zijn deze details in het hier en nu? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de details, hoe vaak deze er zijn en of u niet in het verleden ben. Het beeld kan helpen meer duidelijkheid te geven of het vaak voorkomt of niet. Ga niet luisteren naar geluiden of opzoek naar details, hierdoor kunt u hyper alert raken.
Wanneer u er veel last van heeft, kunt u gebruik maken van een signaleringsplan om het in te delen in de fase wind storm tornado en orkaan om meer grip te krijgen op de details. De fase kunnen helpen meer inzicht te krijgen en om te weten hoe u moet handelen in een hoger fase en hoe u weer terug kunt.
Praat erover met lotgenoten, lotgenoten die de diagnose al hebben, hebben de stelling ook gehad en kunnen u helpen het duidelijker te maken, of om de problematiek deels te bespreken. Het praten over de stelling kan helpen om het meer te verwerken.