7 reacties

  1. Probeer met iemand over uw spanning te praten zodat het ruimte krijgt.

    Het is belangrijk de gedachten te uiten en het gevoel wat er bij en dingen bespreekbaar te maken om het te kunnen verwerken en te zoeken naar mogelijkheden om het probleem aan te pakken en op te lossen. Het praten is al een deel verwerken waardoor spanning kan afnemen.

    De gedachten geven stress, van stress kan een persoon veel gedachten krijgen het is een cirkel waar u in blijft zitten, het is belangrijk door te praten en te leren meer grip te krijgen op de stress. Het is belangrijk te lezen over stress en wat de gevolgen zijn en om te kijken wat mogelijkheden kunnen zijn om het te voorkomen.

    Kijk naar de online mogelijkheden van het volgen van een cursus voor stress en hier beter mee omgaan. Lees verhalen van lotgenoten en ervaringsdeskundige hoe u beter met stress en spanning kan omgaan. Probeer de tips en adviezen uit.

  2. Gebruik uw creatieve vermogens om te leren van de vorige momenten van hoge signalen en een bui. Het is belangrijk terug te kijken naar vorige momenten en hiervan te leren, hoe het verloop was, hoe het voelde hoe het opkwam en hoe u het heeft aangepakt. Wanneer er een duidelijk beeld is kunt u de oplossing bedenken om het de volgende keer anders aan te pakken of eerder te reageren om buien minder vaak voor te laten komen. Het is belangrijk in een bui omdenken mogelijk te maken. Door het te leren in het dagelijks leven het het met gewone gedachten te proberen in positief en de goede kant ervan te zien heeft u altijd 2 kanten waardoor u altijd meer overzicht heeft. Het positief denken ik kan het motiveert en stimuleert om door te gaan. Het handelen in een bui kan gestopt worden met omdenken in een bui, het averechtse doen. Het kijken in kansen niet in problemen.

  3. Praat over de gedachten die bezig houden.

    Het is belangrijk de gedachten te verwerken zodat deze minder bezig houden. Iedereen kent de gedachten en het gevoel, hierdoor kan het makkelijker zijn erover te praten. Maak de gedachten bespreekbaar bij hulpverleners als ze te veel bezig houden en uw dag beïnvloeden. Ga op zoek naar lotgenoten met dezelfde problematiek en vraag zo zij dit aanpakken. Kijk naar de mogelijkheden van een contact moment buiten om erover te praten tijdens een wandeling, vaak praat het dan makkelijker.

    Wanneer u mentale problematiek heeft heeft u vaak te maken met kritiek of dingen, het word vaak niet begrepen en veel personen vinden het aanstellen. De personen weten vaak niet meer dan ze ergens hebben gehoord of hebben gelezen van de problematiek. De personen hebben wel kritiek maar weten niet wat u heeft meegemaakt, wat er is gebeurt, hoe het thuis gaat.

  4. Ariane schreef:

    Maak een positief helpend beeld waar je naar toe wilt.

    Het is belangrijk om een duidelijk beeld te hebben wat het trauma met u doet en wat het inhoud voor u en uw dagelijks leven. Het is belangrijk om positief te kijken naar dingen die juist goed gaan. Het helpt niet om te vechten tegen gedachten, hierdoor kunnen gedachten meer gaan toenemen.

    Wanneer gedachten opkomen die u liever niet heeft is het belangrijk om afleiding te gaan zoeken, andere dingen te gaan doen, om van de plek weg te gaan en ergens anders te gaan zitten. Het is belangrijk hoe u kijkt naar de problematiek om een juiste aanpak te kunnen die helpend kan zijn voor de signalen die u ervaart bij PTSS.

    Wat zijn gedachten die als helpende gedachten kunnen helpen als de gedachten vaker of langer aanhouden? De gedachten kunnen zijn aan een verjaardag of een vakantie of iets leuks wat u heeft gedaan. Vaak is het erg lastig om de gedachten op te roepen als de andere gedachten er zijn. Hiervoor kunt u een hulpmiddel gebruiken door het maken van een positief dagboek. In het positief dagboek schrijft u dingen die goed gingen, zinnen die u positief motiveren, plakt u foto’s van leuke momenten.

    Door het boek te openen en te bladeren veranderen de gedachten.Hoe ziet u eruit als u weer lekker in uw vel zit. Wat doe u dan, wat denk u dan? Welke dingen zou u nu eraan kunnen doen? Wat zijn dingen die u hiervoor nodig heeft? Wie kan u hierbij helpen? Hoe gaat u het aanpakken? Heeft u een signaleringsplan voor de gedachten om meer grip te krijgen op de gedachten?

  5. Yvonne schreef:

    Gebruik uw creatieve vermogens voor het zoeken van ontspanning en relax. Ga opzoek naar activiteiten die kunnen helpen met afleiding zoeken, met een ademhalingsoefening, door actief te gaan bewegen met een app. Hoe meer mogelijkheden u heeft, hoe meer rust u kunt vinden, hoe minder vaak en bui opkomt.

    Gebruik uw creatieve vermogens voor het maken van een signaleringsplan om de signalen in te delen en erbij te kijken wat u eraan kan doen, wat voor u kenmerken zijn waarvan u het kan herkennen dat het te hoog is, en wat andere voor u kunnen doen. Door een duidelijk beeld te hebben van de fase kunt u eerder instappen, hoe u minder uitleg te geven en word het eerder begrepen.

    Gebruik uw creatieve vermogens voor het maken van doelen en plannen die zijn voor het herstellen, verbeteren en aanpakken van de problematiek. Helemaal op u afgestemd om het optimale eruit te halen zodat alles is geprobeerd om het aan te pakken en te verbeteren. Hoe meer u het overzichtelijk maakt hoe duidelijker het word, hoe duidelijker het is hoe meer overzicht u heeft, hoe meer overzicht u heeft hoe meer oplossingen er zijn.

    Gebruik uw creatieve vermogens om ook fouten te mogen maken, het maken van fouten doet iedereen, het kunnen ook leermomenten zijn om het te verbeteren. Door fouten te mogen maken kunt u stappen zetten in het herstel en dingen anders gaan zien. Door geen fouten te mogen maken legt u uw zelf een druk op, waardoor het nooit goed genoeg is en het meer prestatiegericht is. Door vallen en opstaan word de mens wijs.

  6. Pak het denken aan door een groot doel te stellen

    Met een trauma kan een persoon sneller negatief gaan denken over dingen die in het dagelijks leven gebeuren. Het is belangrijk om een positieve blik te hebben en te houden om dingen te kunnen aanpakken, door het maken van doelen, door het maken van kleine stapjes die lukken en te blijven kijken naar wat er wel goed gaat.

    Sommige dingen lijken voor andere niet zo veel en doen hun zo, voor u kan het veel zijn en veel kosten om het te laten gebeuren of uit te voeren. Kijk naar wat u bereikt in een week of een maand, schrijf het op in een schriftje wat u er bij kunt pakken op moeilijke momenten om meer kracht en steun te hebben. Benoem dagelijks de positieve dingen van de dag, kijk wekelijks terug naar wat er is gebeurd en wat u heeft gedaan.

    Pak het denken aan door een groot doel te stellen waar u langer mee bezig bent bijvoorbeeld het maken van een website, het heeft geen einddoel omdat het nooit geheel klaar is en er altijd informatie bij kan, hierdoor blijft u gemotiveerd en door pakken op momenten om de website verder uit te breiden. Hierdoor heeft u een vast onderdeel van de dagstructuur.

  7. Amilie schreef:

    Gedachten veranderen

    Afleiding zoeken helpt bij het veranderen van gedachten en signalen door simpel iets anders te gaan doen. Het maakt vaak niet uit wat het is, het kan zijn even gaan wandelen, tv kijken, ontspannen. Houd een dagboek bij met de signalen war u last van heeft, zet de oorzaak het gevolg en de oplossing in een schema en overzichten zodat u een duidelijk beeld krijgt. Zet er achter wat de oplossing uiteindelijk voor effect had zodat u weet of u dat volgende keer hetzelfde moet doen of toch anders en of het werkt of niet. (vorige momenten)

    Vaak is het uitzoeken welke manier het beste werkt. De juiste manier of 1 vaste manier van uw rust vinden is er niet, als het voor u helpt, helpt het. Het kan zijn dat de oplossing deze week werkt maar volgende week de signalen juist verergerd. Let goed op de reactie van uw lichaam wat het met u doen.Voor een ontlading van de stress, door te gaan sporten, fietsen of wandelen. Hoe meer stress u eruit sport hoe minder snel de stress weer terug komt. Hoe meer stress gedachten of vastzittende gedachten u van u af schrijft praat, schildert hoe meer rust u vind in de gedachten waardoor u bezig bent voor een oplossing voor de lange termijn.

Geef een reactie